شنبه ۰۸ خرداد ۹۵ | ۱۵:۰۷ ۱۵ بازديد
كي از بزرگترين چالش هايي كه كسب و كار آنلاين امروز با آن مواجه است حفظ
ارتباط خود با مشتريان از طريق قرار گيري مناسب در ويترين موتورهاي جستجو
به ويژه گوگل مي باشد. با درنظر گرفتن اين نكته كه جستجوي گوگلي به تنهايي
بيش از ۹۰ درصد از جستجوي كاربران ايالات متحده را به خود اختصاص داده،
تعجب آور نيست اگر مهمترين هدف هر استراتژي بازاريابي مبتني بر وب قرار
داشتن در اولين نتيجه صفحه نتايج جستجوي گوگل در زمينه كاري آن تجارت
باشد.
اين اصل به خوبي ثابت شده كه
بهينه سازي درون سايتي براي موتورهاي جستجو يكي پايه اي ترين اركان طراحي
وب سايت است كه هر كسب و كار الكترونيكي نيازمند توجه به آن در مسير
دستيابي به سلطه بر نتايج موتورهاي جستجو است. پس به عنوان طراح وب كاملا
بامعني است كه حلقه ديگري ديگري به زنجيره مسائلي كه در طراحي سايت بايد
درنظر داشت اضافه كنيد و آن در نظر گرفتن برخي از استراتژي ساده براي
نمايش بهينه سايت مورد طراحي در نتايج موتور هاي جستجو (اصطلاحا SEO) در پروژه هاي طراحي هاي شماست.
در نوشته حاضر به ارائه نه روش براي بهبود ويژگي SEO در هر وب سايتي كه طراحي مي كنيد پرداخته شده است.
بقيه در ادامه مطلب.
-افزودن يك بلاگبقيه در ادامه مطلب.
اضافه كردن يك بلاگ يا انجمن بحث و
گفتگو (فروم) توسط طراح به هر وب سايت، به مشتريان اين فرصت را مي دهد كه
مطالب تازه به راحتي و به طور منظم به سايت خود اضافه كنند. موتورهاي
جستجو عاشق محتويات تازه و به روز شده سايت ها هستند و اگر شما را خود را
تشويق كنيد به روز رساني بلاگ را حداقل به صورت هفتگي ، يا حتي در دفعات
بيشتر و به طور منظم انجام دهد ، شما به آنها يكي از راه هاي كليدي
موفقيت در SEO را نشان داده ايد و اين امر تاثير به سزايي در رتبه سايت در
موتور جستجو خواهد گذاشت. مي توانيد به مشتري خود اينگونه توضيح دهيد كه
بلاگ ها به طور طبيعي سبب جذب ترافيك موتور جستجو شده و آنها مي توانند با
استفاده از راه اندازي يك بلاگ يا فروم در سايت خود نه تنها مطالب جديد
را تا حد امكان به صورت منظم به سايت بيافزايند، بلكه اين فرصت را براي
بازديد كننده گان فراهم كرده اند كه سوالات خود را با گردانندگان سايت در
ميان گذاشته يا با كامنت گذاري به اظهار نظر بپردازند.
ويژگي
تعاملي بلاگ همچنين سبب افزودن ارزش اجتماعي سايت شده و همچنين مي تواند
احتمال بالقوه جلب نظر كاربران شبكه هاي اجتماعي براي بوك مارك كردن سايت و
به اشتراك گذاري آن با دوستان خود در شبكه هاي اجتماعي را افزايش دهد،
اما به ياد داشته باشيد به عنوان مسئول سايت همواره بايد مواظب نظرات اسپم
بوده و هر چيزي را كه به نظر محتواي تكثير شده در سايت ميرسد حذف نمود.
بلاگ
ها همچنين به دليل خاصيت تعاملي كه دارند سبب افزايش حجم وب سايت ها با
گذشت زمان شده و اين نكته مي تواند كمك زيادي به بهبود رتبه سايت در
موتورهاي جستجو كند از اين منظر كه قدرت تحريريه سايت افزايش يافته و سايت
از تعداد صفحات بيشتري به همراه لينك هاي داخلي بهره مي برد كه همه اين
نكات در بهبود SEO سايت موثر است.
۲- اضافه كردن ابزار آناليز گوگل به هر صفحهبي شك مي دانيد كه آناليز گوگل (Google Analytics)
يك بسته نرم افزاري تجزيه و تحليل رايگان است كه مي تواند براي سفارش
دهنده وب سايت، طيف وسيعي از اطلاعات كليدي در مورد وب سايت و چگونگي
عملكرد آن در موتورهاي جستجو فراهم آورد.
با استفاده از امكاناتي از قبيل هدف پيگيري هدف هاي بازديد (Goal Tracking)
، پيگيري رويدادها(Event) ، نرخ بازديد ها و بازديد هاي آگاهانه مي
توانيد به مشتري خود نشان دهيد كه كدام كلمات كليدي ، موتور هاي جستجو و
منابع ترافيك سبب فروش و يا منجر به افزايش درآمد كسب و كار الكترونيكي او
شده است. شما همچنين مي توانيد از مجموعه اين اطلاعات و از طريق آزمايش تفسير مداوم به عنوان راهي به مشتري چگونه بهتر اداره كردن سايت براي دراز مدت (و البته با كمك شما) را نشان دهيد.
نكته تكميلي: توصيه مي شود براي ابزار وب مستر گوگل
نيز ثبت نام كنيد، كه حاوي صدها نوع اطلاعات مفيد و كاربردي است كه مي
توانيد براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد كلمات كليدي به كار گرفته شده خود و
صفحات وب طراحي شده استفاده كنيد.
۳ – استفاده بيش از حد از كدهاي برنامه نويسي را كاهش دهيد!عنكبوت هاي جستجوگر گوگل به دنبال
محتواي منحصر به فرد هستند، و كدهاي جاوا اسكريپت و CSS درون كدهاي HTML
يافتن اين محتوا را براي انها سخت تر مي كند. به عنوان مثال ، احتمالا از
قبل مي دانسته ايد كه تمام اسكريپت ها و فايل هاي CSS بايد به شكل فايل
هاي خارجي اضافه شوند تا زماني كه عنكبوت هاي موتورهاي جستجو براي يافتن
محتواي واقعي سايت و همچنين نسبت كد به كد محتوا (code-to-content
ratio)كاهش يابد
اين را هم به ياد داشته باشيد كه كدنويسي بيش از حد نه تنها باعث افزايش زمان بارگذاري صفحه
مي شود، بلكه اين امر سبب افزايش احتمال خطاهاي برنامه نويسي شده ، در
حالي كه ممكن است هيچ تاثيري مستقيم بر افزايش SEO سايت نداشته باشد. زيرا
باعث دشواري براي يافتن محتوا توسط عنكبوت هاي موتورهاي جستجو مي گردند.
۴- هر صفحه را منحصر به فرد طراحي كنيد!موتور جستجوي گوگل به هر وب سايت با
توجه به محتواي آن يك رتبه «ارتباط با موضوع» مي دهد، و هميشه به دنبال
قرار دادن سايت هايي در صدر نتايج جستجوست كه منحصر به فرد بوده و مربوط
به هيج جاي ديگري در اينترنت نباشد. اين بدان معناست كه محتواي هر صفحه از
سايت بايد كاملا متفاوت از صفحه ديگر باشد و اين تمايز نه تنها براي صفحه
اي از سايت شما با ديگر سايت هاي اينترنت، بلكه بين صفحه همان سايت مورد
طراحي نيز بايد وجود داشته باشد. اين امر سبب كاهش امتياز منفي ناشي از
محتواي تكراري وب سايت مي شود، همان مسئله اي كه همه صاحبان سايت ها از آن
خوف دارند.
با درج ساده و بي
دخل و تصرف هر محتوايي كه به نظر مي رسد قبلا جاي ديگري در اينترنت منتشر
شده ، شما ريسك ناديده گرفته شدن سايت مورد طراحي توسط موتورهاي جستجو را
بالا برده ايد زيرا الگوريتم موتورهاي جستجوي به گونه اي طراحي شده كه
همواره به دنبال محتوايي از هر سايت كه ان را از بقيه متمايز مي كند.
محتواي
منحصر به فرد باعث حذف هر گونه مانع از سايت شما شده و استانداردهاي
طراحي شما سبب جلب رضايت مشتريان از مسئله بهبود SEO نيز مي شود. همچنين
اشاره به اين مطلب ارزشمند است كه هر كجا اطلاعات snippets (اصطلاحا به
قطعه اي كوچك و قابل استفاده مجدد از يك كد كه قابليت هاي اضافي را به يك
وب سايت مي افزايد اطلاق مي شود.)موجود در صفحات ديگر درون سايت را براي
اغوا كردن بازديد كنندگان به كليك روي يك لينك قرار دهيد خطر متهم شدن به
استفاده از مطالب تكراري در وب سايت را براي خود خريده ايد. پس همواره
مراقب جمله بندي مورد استفاده در اسنيپت ها باشيد تا شامل خلاصه اي بدون
تكرار هر يك كلمات مورد استفاده باشد.
۵-از برچسب هاي توضيحاتي بديع و جذاب استفاده كنيد!برچسب هاي توضيحاتي همان چيزي است كه
در صفحات نتايج موتورهاي جستجو ظاهر مي شود — آنها به كاربر مرور كننده وب
مروري اجمالي از موضوعات ارائه شده در هر سايت مي دهند. توصيه مي شود در
نوشتن خلاصه موضوع سايت از استعداد هاي بازاريابي خود به بهترين شيوه
استفاده كرده و توضيحاتي بنويسيد كه بتواند كاربر جستجوگر را قانع كند روي
سايت شما كليك كند. اين اولين فرصت سايت شما براي جذب بازديد كننده است،
پس حياتي است كه با يك زبان مناسب و جذب كننده به مشتري خود بهترين شانس
را براي بالاتر ايستادن از رقبا بدهيد!
به
ياد داشته باشيد، گوگل نيز از برچسب هاي توضيحاتي براي افتراق بين صفحات
وب استفاده مي كند(البته نه به اندازه برچسب عناوين صفحات)، بنابراين
بايد اين نكته را هم مدنظر داشته باشيد كه براي جلوگيري از دچار شدن به هر
گونه مشكل محتواي تكراري هر صفحه را با جمله بندي متفاوتي توصيف كنيد. از
جمله اين توصيفات به موارد «پيشنهادات رايگان سايت»، شرايط گارانتي و
شماره تلفن هاي تماس با مدير سايت مي توان اشاره كرد كه از طريق كليك
بازديدكنندگان مي توانند نرخ بازديد و به تبع ان رتبه بندي در نتايج
جستجوگرها را بهبود بخشند.
البته
طولاني شدن توضيحات هم خوب نيست؛ پس مطمئن شويد حتما كلمات خود را به
حداكثر ۱۶۰ كاراكتر (با احتساب فاصله بين كلمات) محدود كنيد!
۶- جمله بندي هاي تكراري را از طرح وب سايت را حذف كنيد!تكرار دوباره اين نكته ارزشمند است كه
بدانيم محتواي منحصر به فرد براي موفقيت هر سايت در رتبه بندي توسط موتور
جستجو اهميت حياتي دارد. هنگام طراحي يك طرح بندي وب سايت براي مشتري خود،
معمولا قرار دادن اطلاعاتي از قبيل متن كپي رايت، اطلاعات تماس و شايد
حتي شعار رايج هر شركت در همه صفحات سايت وسوسه انگيز باشد. اگر محتواي
منحصر به فرد و بديع به اندازه كافي در هر صفحه سايت وجود نداشته باشد در
اين صورت خطر پايين آمدن رتبه پرژه مشتري به دليل استفاده از مطالب تكراري
وجود دارد. به همين دليل اهميت دارد كه چنين جمله بندي هاي تكراري را از
طرح كلي وب سايت حذف كنيم به طوري كه محتواي اطلاعاتي واقعي سايت به هيچ
وجه دچار رقيقي نشود!
۷- لينك هاي پايين صفحه را در هر صفحه اي بگنجانيد!لينك صفحات وب يك سايت به هم با
استفاده از لينك متني ساده ، با كلمات كليدي هدف SEO در متن لنگر ، مي
تواند افزايش قابل توجهي در رتبه بندي نتايج جستجوها به ارمغان آورد. مشكل
اصلي آن است كه اكثر وب سايت هاي خوب از طرح هاي گرافيكي ، جاوا اسكريپت
يا پيمايش مبتني بر فلش برخوردارند و از لينك متني لنگري بهره نمي برند.
اگر اين حالت ، در طراحي پروژه سايت شما نيز وجود دارد چرا از لينك هايي
در فضاي پايين صفحه براي پيوند ميان صفحات استفاده نمي كنيد؟ آنهم با
گنجاندن كلمات كليدي كه مي تواند در رتبه بندي كمك خوبي به بهبود آن نمايد
۸- براي هر يك از لغات يا عبارات كليدي يك صفحه وب جداگانه ايجاد كنيد!بهترين راهي كه يك وب سايت براي كلمات
يا عبارت كليدي خاصي مي تواند رتبه خود را بهبود بخشد ايجاد يك صفحه وب
مورد نظر براي آن عبارت يا كلمات كليدي با گنجاندن آن كلمات در تگ
، تگ توضيحات ،
۹- از كلمات كليدي قوي و موثر براي برچسب عنوان هر صفحه استفاده كنيد!، و كپي ان در آدرس URL آن صفحه است. اين موضوع بدان معنيست كه توجه به ايجاد يك صفحه وب جداگانه براي هر يك از محصولات يا خدماتي كه سفارش دهنده وب سايت ارائه مي هد و همچنين دسته بندي صفحات در گروه ها در صورت نياز مهم و ضروري است. ايجاد يك صفحه اختصاصي براي هر محصول يا سرويس همچنين تضمين كننده تجربه مرور خوب و مناسب براي بازديد كننده است زيرا او مي تواند مستقيما از جستجو كردن در موتورهاي جستجو به اين صفحه از سايت وارد شده ، كه در نتيجه سبب سهولت بسيار بيشتر در امر خريد آنلاين كالا و خدمات يا پر كردن و ارسال فرم براي دريافت اطلاعات بيشتر براي مصرف كنندگان مي شود.
برچسب هاي عنوان كه به اين شكل شناخته
مي گردند: در نوار عنوان مرورگر كاربران سايت ظاهر شده و
يكي از عوامل مورد استفاده موتورهاي جستجو براي تعيين محتواي صفحه سايت
شماست. به جاي گنجاندن نام شركت در برچسب ، بهتر است از
كلمات كليدي از سفارش دهنده براي رتبه بندي بهتر بدان نياز دارد استفاده
كنيد. با اين كار به مشتري خود يك مزيت محكم براي رتبه بندي برتر در
موتورهاي جستجو مي دهيد. باز در اين مورد اطمينان حاصل كنيد كه برچسب هاي
عنوان يا را كوتاه انتخاب كنيد و حداكثر ۶۰ كاراكتر طول
داشته باشد (با احتساب فاصله بين كلمات) ، زيرا با اين عمل متن عنوان در
رتبه بندي موتورهاي جستجو به شكل كامل به نمايش درآمده و توسط گوگل با
گذاشتن سه نقطه خلاصه نمي شود جلوه زيباتري خواهد داشت.
با
تركيب و بهره گيري از همه پيشنهادات بالا در هر يك از پروژه هاي طراحي
سايت خود، مطمئن باشيد به مشتريان خود بهترين شانس ممكن براي افزايش فروش
كالا و خدمات از طريق الكترونيكي و مبتني بر وب و سود حاصل از قرار گرفتن
در رتبه بندي هاي بالاي موتورهاي جستجو مي دهيد و به اين ترتيب اعتبار خود
به عنوان يك طراح وب را نزد مشتريان بالا خواهيد برد.
منبع : سرزمين تجارت الكترونيك