انواع طرحهاي پاداش در نتورك ماركتينگ يا mlm- بخش اول

۲۰۲ بازديد

نتورك ماركتينگ براي مصرف كننده مي‌تواند روشي براي كسب درآمدباشد. براي پرداخت پاداشهايي كه هر كسي ازفروش محصولات در سازمان خود حاصل مي كند، شركتهاي فعال در اين صنعت طرح هايي با نام طرح پاداش (درآمدزايي) به كار مي‌برند كه در آنها، بسته به نوع طرح، كميسيونهاي تعيين شده‌اي به رهبر سازمان و هر يك از افراد مؤثر در فروش محصول، پرداخت مي‌گردد.

 

4 طرح پايه درآمدزايي در نتورك ماركتينگ وجود دارد. البته اين نكته را هم بايد اضافه كنم كه نظريات متفاوتي براي تقسيم بندي طرحها وجود دارد كه هر يك مشتمل بر چند نوع طرح پاداش مي شود اما در تمام تقسيم بنديها اين 4 نوع، مشترك هستند.


يكي از مهم‌ترين نكات هنگام پيوستن به يك شركت نتورك ماركتينگ اين است كه بايد تا حد امكان بر طرح درآمدزايي آن ريز شد. البته اين فقط يكي از نكات است و فاكتورهاي ديگري را هم بايد در نظر گرفت.

 

در اين مقاله به معرفي ابتدايي ترين نوع طرحهاي پاداش در mlm يا نتورك ماركتينگ مي پردازيم.

 

طرح هاي Uni-Level

 

Uni-Level در بين انواع طرحهاي پاداش نتورك ماركتينگ، ساده‌ترين است. در اين طرح تعداد افرادي كه مي‌توانيد در سطح اول خود داشته باشيد (به عبارت ديگر Front lineشما) نامحدود است اما تعداد سطوحي كه بابت فروشهاي آن پورسانت دريافت مي‌كنيد، محدود است. مي‌توان Uni-Level را به صورت زير نمايش داد:

 

a ×بي نهايت كه a معمولاً بين 5 و10 است.


بابت هر يك از سطوح سازمانتان، درصدي از فروشهاي هر يك از افراد آن را به عنوان پورسانت دريافت مي‌كنيد.

 

يكي از معايبي كه به Uni-Level وارد مي‌كنند همين محدوديت تعداد سطوحي كه بابت آن پورسانت پرداخت مي‌شود، است. چرا كه تلاشهاي رهبر سازمان از سطح آخر به بعد، ناديده گرفته مي‌شود در حاليكه او نقش غير قابل انكاري در آموزش و حمايت افرادي دارد كه بعد از سطح آخر او به طرح مي‌پيوندند. البته شرايطي وجود داردكه با كسب آنها مي‌توان براي تعداد سطوح بيشتري در عمق سازمان، پورسانت دريافت كرد. شرايطي چون PV بالاتر يا رسيدن به PGV خاص، كه توسط شركت تعيين مي‌شود. البته شركتهايي هم وجود دارند كه اين محدوديت سطوح را از طرح خود حذف نموده اند.


در Uni-Level كسي اجازه ندارد تا مستقيماً شخصي را در سطح دوم خود قرار دهد و تمام افرادي را كه مستقيماً وارد مي‌كند (يعني شخصاً حامي آنها مي‌شود)، بايد در سطح اول خود جاي دهد (در حقيقت به كسي اجازه يSpillover داده نمي‌شود). براي رسيدن به درآمدهاي بالا در اين طرح، بايد افراد بسياري در سطح اول خود داشته باشيد به عبارتي بايد تا مي‌توانيد شاخه هاي مختلف راه اندازي كنيد و همين نكته را به آنها نيز آموزش دهيد. مسأله‌اي كه اينجا بوجود مي‌آيد اين است: شما افراد سطح اول خود را از بين دوستان و نزديكان خود به طرح معرفي مي‌كنيد و آنها نيز بايد همين كار را بكنند. طبيعتاً آشنايي‌هايي بين نزديكان شما وجود دارد و معرفي يك نفر به طرح، رقابت زيادي را بين نزديكانتان ايجاد مي‌كند كه چنين رقابتي بعضاً جلوي كار مؤثر تيمي را مي‌گيرد. همچنين مسأله‌اي ديگر نيز وجود دارد و آن سخت بودن رهبري يك سازمان با عرض زياد است.



اما 2 مزيت بزرگ اين طرح بسياري از معايب آن را مي‌پوشاند:

 

 

  1. PV مورد نياز براي كسب شرايط دريافت كميسيونهاي فروش، اندك است و همين مورد اين طرح را به يكي از محبوب‌ترينها بين كساني كه بطور پاره‌وقت كار مي‌كنند، تبديل كرده است.

  2. به دليل سادگي اين طرح، توضيح دادن و تكثيركردن آن در سازمان، بسيار آسان است.

در ميان طرحهاي جديد Uni-Level قراردادن پاداشهايي براي جذاب‌تر كردن طرح براي افراد، بسيار مرسوم شده است كه البته دريافت اين پاداشها نياز به رسيدن به حجم خاصي از فروش دارد.

 

ناگفته نماند كه علي رغم وجود محدوديت در تعداد سطوحي كه بابت آن پورسانت پرداخت مي‌شود، درآمد شما در اين طرح هيچ محدوديتي ندارد.

 

 

 

 

 

altاين مقاله برگرفته از كتاب نتورك ماركتينگ از نگاهي ديگر مي باشد، جهت مطالعه متن كامل اين كتاب مي توانيد به يكي از شيوه هاي زير عمل كنيد:

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد