شنبه ۰۸ خرداد ۹۵ | ۱۵:۰۶ ۱۰ بازديد
از زمان شروع كار با اينترنت و تجارت الكترونيك، نكات و
درسهاي زيادي ياد گرفته ام كه دوست دارم برخي از مهم ترين آنها را با
شما به
اشتراك بگذارم.
درس اول
يكي از كارهائي كه بايد اولويت بالائي براي شما داشته باشد، جمع آوري آدرس پست الكترونيك بازديد كنندگان سايت شما است. از زمان شروع سايت، به جمع آوري آدرسها بپردازيد. تهيه يك ليست از مشتريان بالقوه خدمات شما، يك بايد است. هرچند ارائه يك خبرنامه الكترونيك بسيار عالي است ولي خيلي ضروري نيست. شما مي توانيد به ليست خود، تغييرات سايت، محصولات جديد يا هرچيز ديگري كه دوست داريد ارسال كنيد.
توجه داشته باشيد كه تا زماني كه ليست شما كوچك است، مي توانيد آنرا توسط نرم افزار پست الكترونيك موجود در رايانه خود پيش ببريد ولي وقتي ليست شما بزرگ شود، مثلا از 100 آدرس بيشتر شود، ديگر بايد به دنبال ابزارهاي مخصوص مديريت ليست باشيد و يا از سايت هاي مخصوص اين كار استفاده كنيد. هرچند شخصا تمايلي به نام بردن از سايت خاصي براي اين كار ندارم، ولي چون خدمات سايت www.ymlp.com كمك بزرگي در اين زمينه براي من بوده، هميشه آن را به ديگران پيشنهاد مي كنم. سايت ياهو هم خدمات مناسبي در اين زمينه ارائه مي كند.
درس دوم
سايت شما ممكن است باعث پيروزي يا شكست شما شود. يك سايت با ظاهر حرفه اي نقش اساسي در موفقيت شما دارد. اگر در طراحي يك سايت حرفه اي چندان مهارت نداريد، حتما يك نفر حرفه اي براي اين كار استخدام كنيد. توجه داشته باشيد كه سايت حرفه اي به معني يك سايت با امكانات گرافيكي بالا و بخشهاي متحرك و يا حتي بخشهاي Flash نيست. سايت حرفه اي در نگاه اول ممكن است خيلي هم ساده به نظر آيد ولي ساختارمناسب، راحتي حركت در سايت، دسترسي سريع به اطلاعات، سرعت بالا آمدن مناسب (مخصوصا با خطوط نه چندان مناسب ما)، وجود خدمات مناسب، خدمات پشتيباني مناسب، پشتيباني مناسب از زبان هاي مختلف و پارامتر هاي متعدد ديگري در حرفه اي شدن سايت شما موثر هستند. وجود يك مشاور در اين زمينه در كنار شما، خيلي به شما كمك مي كند.
بقيه در ادامه مطلب:
درس سوم
اگر مي خواهيد پول زيادي بدست آوريد، بايد يك بازار خاص را انتخاب كنيد كه نياز ويژه اي از مشتري را پاسخ دهد. مردم محصولات و خدماتي كه نياز شخصي آنها را پاسخ دهند خيلي دوست دارند. اگر شما نفر اول در برآوردن اين نياز باشيد، برنده هستيد. سعي نكنيد در سايت خود همه جور خدمات يا محصولات را ارائه كنيد. مثلا براي خريد كتاب، يك سايت فرهنگي كه روي فروش كتاب متمركز است را انتخاب مي كنيد يا يك سايت كه از فروش گل و اسباب بازي گرفته تا فروش لوازم منزل و شوكلات و كتاب ؟ حتي آمازون كه همه چيز مي فروشد، هنوز به عنوان يك كتاب فروشي شناخته مي شود تا يك اسباب بازي فروشي.
درس چهارم
ايجاد ترافيك بالا براي سايت شما نياز به صرف وقت و هزينه دارد. كليد ايجاد ترافيك بالا براي سايت شما، برقراري هرچه بيشتر ارتباط از ساير سايتها به سايت شما است. هرچند ليست شدن در موتورهاي جستجو اولين قدم شما بايد باشد ولي نبايد به آن اكتفا كنيد. دو روش خوب براي ايجاد ترافيك به سايت شما عبارت است از :
- برنامه همكاري فروش (Affiliate program) – چنين برنامه اي به برقراري صدها و حتي هزاران ارتباط از ساير سايتها به سايت شما كمك مي كند. موضوع از اين قرار است كه شما برنامه اي طراحي مي كنيد كه هركس كه خدمات و محصولات شما را از طريق سايت خود بفروشد، درصدي از فروش به او تعلق مي گيرد. حتي برخي برنامه ها، در جلب مشتري، حتي اگر فروشي هم صورت نگيرد، پول مي دهند.
- ارائه خدمات و محصولات رايگان – ارائه چنين امكانات رايگاني به جذب ترافيك زياد به سايت شما كمك خوبي مي كند. مثلا ارائه مقالات رايگان كه ديگران بتوانند در سايت خود از آنها استفاده كنند و به سايت شما ارتباط دهند. كتاب هاي الكترونيك رايگان، نرم افزار، فايل هاي صوتي كه بتوانند در Flash از آنها استفاده كنند، ملودي هاي طراحي شده براي گوشي هاي موبايل و خيلي چيزهاي جذاب ديگر.
درس پنجم
فروش محصولات و خدمات خودتان خيلي از فروش براي بقيه، سود آورتر است. برخي از برترين اقلام قابل فروش در اينترنت عبارتند از :
- نرم افزار
- اطلاعات
- سايت هاي اختصاصي
- خدمات اينترنت
درس ششم
معمولا مردم دوست ندارند كه در معرض فروش قرار گيرند و در مقابل آن مقاومت مي كنند. شما خيلي موفق تر خواهيد بود اگر در جهت ارائه كمك به مشتريان خود حركت كنيد. اين كار با نوشتن مقالات مفيد، دوره هاي آموزشي و يا حتي با حضور فعال در اتاق هاي گفتگوي مناسب با خدمات شما حاصل مي شود. اعتماد، حرف اول را در تجارت اينترنتي مي زند. شما بايد در ميان مخاطبين خود، اعتبار كسب كنيد. اگر مشتري احساس كند كه شما قبل از فكر كردن به فروش به او و بدست آوردن پول، مي خواهيد مشكل او را شناسائي كنيد و به او در رفع نيازش، كمك كنيد، خيلي راحت تر به شما اعتماد مي كند.
درس هفتم
خودكار كردن كارها، وقت با ارزش شما را حفظ مي كند. هرچند در تجارت، خيلي كارها را بايد شخصا انجام دهيد و درگير آنها شويد، خيلي كارها را هم مي توان خودكار كرد، مثل :
- مديريت ليست آدرسها
- پيگيري ها با مشتري
- پيام هاي خوش آمد گوئي
- پيغام هاي تشكر
- پيگيري سفارش ها
- تاييد سفارش ها
اين كار با استفاده از سيستم هاي پاسخ گوي خودكار، كدها و برنامه هاي نرم افزاري قابل حصول است.
درس هشتم
سازمان مناسب كار، يك دليل اصلي موفقيت تجارت شما است.
- يك برنامه كاري زمان بندي شده براي هر روز خود تنظيم كنيد.
- از برنامه دريافت پست الكترونيك با قابليت طبقه بندي نامه هاي دريافتي در زير شاخه هاي مختلف استفاده كنيد.
- فايل ها و شاخه هاي موجود در رايانه خود را براي دسترسي راحت تر و سريع تر، تنظيم كنيد.
- يك صفحه "سوال و جواب هاي مكرر" براي سايت خود طراحي كنيد.
- براي پيام هائي كه بصورت متناوب ارسال مي كنيد، يك ساختار مشخص تعريف كنيد.
- در رايانه خود يك صفحه شامل اطلاعات ورود به سايت هائي كه با آنها همكاري داريد و آدرس وب آنها براي دسترسي راحت تر، تهيه كنيد.
درس نهم
بالاترين اولويت براي شما بايد خدمات پس از فروش مناسب و رضايت كامل مشتري باشد. هرچند داريم در مورد دنياي اينترنت صحبت مي كنيم ولي با مردمي كه در دنياي واقعي زندگي مي كنند سروكار داريم. خيلي هم به ارتباط هاي مصنوعي و نرم افزاري و پست الكترونيك تكيه نكنيد. خيلي از بازديد كنندگان سايت شما مي خواهند با يك تفر در بخش خدمات مشتري شما حرف بزنند و بعد خريد كنند. از امكانات پشتيباني زنده (Live Agent) در سايت خود استفاده كنيد.
درس دهم
براي بدست آوردن پول، بايد پول خرج كنيد. شما بايد در موارد زير با دست باز سرمايه گذاري كنيد :
- رايانه
- دسترسي به اينترنت
- نرم افزار
- ثبت دامنه
- ميزباني سايت
- آموزش شامل كتاب، سي دي و غيره
- تبليغات
درس يازدهم
هرچند قرار ما فقط ده درس مهم بود، ولي هميشه به خاطر داشته باشيد كه خطرناك ترين تهديد براي موفقيت شما و غير حرفه اي ترين كار در اينترنت، SPAM است. هميشه از آن دوري كنيد.
مطالب بالا، ليست كاملي نيست و فقط به عنوان شروع و راهنما مي تواند مفيد باشد. مطمئنا مسائل و نكات بسياري هستند كه بايد مورد توجه قرار گيرند و شما بسياري از آنها را مي شناسيد و به آنها عمل مي كنيد.
درس اول
يكي از كارهائي كه بايد اولويت بالائي براي شما داشته باشد، جمع آوري آدرس پست الكترونيك بازديد كنندگان سايت شما است. از زمان شروع سايت، به جمع آوري آدرسها بپردازيد. تهيه يك ليست از مشتريان بالقوه خدمات شما، يك بايد است. هرچند ارائه يك خبرنامه الكترونيك بسيار عالي است ولي خيلي ضروري نيست. شما مي توانيد به ليست خود، تغييرات سايت، محصولات جديد يا هرچيز ديگري كه دوست داريد ارسال كنيد.
توجه داشته باشيد كه تا زماني كه ليست شما كوچك است، مي توانيد آنرا توسط نرم افزار پست الكترونيك موجود در رايانه خود پيش ببريد ولي وقتي ليست شما بزرگ شود، مثلا از 100 آدرس بيشتر شود، ديگر بايد به دنبال ابزارهاي مخصوص مديريت ليست باشيد و يا از سايت هاي مخصوص اين كار استفاده كنيد. هرچند شخصا تمايلي به نام بردن از سايت خاصي براي اين كار ندارم، ولي چون خدمات سايت www.ymlp.com كمك بزرگي در اين زمينه براي من بوده، هميشه آن را به ديگران پيشنهاد مي كنم. سايت ياهو هم خدمات مناسبي در اين زمينه ارائه مي كند.
درس دوم
سايت شما ممكن است باعث پيروزي يا شكست شما شود. يك سايت با ظاهر حرفه اي نقش اساسي در موفقيت شما دارد. اگر در طراحي يك سايت حرفه اي چندان مهارت نداريد، حتما يك نفر حرفه اي براي اين كار استخدام كنيد. توجه داشته باشيد كه سايت حرفه اي به معني يك سايت با امكانات گرافيكي بالا و بخشهاي متحرك و يا حتي بخشهاي Flash نيست. سايت حرفه اي در نگاه اول ممكن است خيلي هم ساده به نظر آيد ولي ساختارمناسب، راحتي حركت در سايت، دسترسي سريع به اطلاعات، سرعت بالا آمدن مناسب (مخصوصا با خطوط نه چندان مناسب ما)، وجود خدمات مناسب، خدمات پشتيباني مناسب، پشتيباني مناسب از زبان هاي مختلف و پارامتر هاي متعدد ديگري در حرفه اي شدن سايت شما موثر هستند. وجود يك مشاور در اين زمينه در كنار شما، خيلي به شما كمك مي كند.
بقيه در ادامه مطلب:
درس سوم
اگر مي خواهيد پول زيادي بدست آوريد، بايد يك بازار خاص را انتخاب كنيد كه نياز ويژه اي از مشتري را پاسخ دهد. مردم محصولات و خدماتي كه نياز شخصي آنها را پاسخ دهند خيلي دوست دارند. اگر شما نفر اول در برآوردن اين نياز باشيد، برنده هستيد. سعي نكنيد در سايت خود همه جور خدمات يا محصولات را ارائه كنيد. مثلا براي خريد كتاب، يك سايت فرهنگي كه روي فروش كتاب متمركز است را انتخاب مي كنيد يا يك سايت كه از فروش گل و اسباب بازي گرفته تا فروش لوازم منزل و شوكلات و كتاب ؟ حتي آمازون كه همه چيز مي فروشد، هنوز به عنوان يك كتاب فروشي شناخته مي شود تا يك اسباب بازي فروشي.
درس چهارم
ايجاد ترافيك بالا براي سايت شما نياز به صرف وقت و هزينه دارد. كليد ايجاد ترافيك بالا براي سايت شما، برقراري هرچه بيشتر ارتباط از ساير سايتها به سايت شما است. هرچند ليست شدن در موتورهاي جستجو اولين قدم شما بايد باشد ولي نبايد به آن اكتفا كنيد. دو روش خوب براي ايجاد ترافيك به سايت شما عبارت است از :
- برنامه همكاري فروش (Affiliate program) – چنين برنامه اي به برقراري صدها و حتي هزاران ارتباط از ساير سايتها به سايت شما كمك مي كند. موضوع از اين قرار است كه شما برنامه اي طراحي مي كنيد كه هركس كه خدمات و محصولات شما را از طريق سايت خود بفروشد، درصدي از فروش به او تعلق مي گيرد. حتي برخي برنامه ها، در جلب مشتري، حتي اگر فروشي هم صورت نگيرد، پول مي دهند.
- ارائه خدمات و محصولات رايگان – ارائه چنين امكانات رايگاني به جذب ترافيك زياد به سايت شما كمك خوبي مي كند. مثلا ارائه مقالات رايگان كه ديگران بتوانند در سايت خود از آنها استفاده كنند و به سايت شما ارتباط دهند. كتاب هاي الكترونيك رايگان، نرم افزار، فايل هاي صوتي كه بتوانند در Flash از آنها استفاده كنند، ملودي هاي طراحي شده براي گوشي هاي موبايل و خيلي چيزهاي جذاب ديگر.
درس پنجم
فروش محصولات و خدمات خودتان خيلي از فروش براي بقيه، سود آورتر است. برخي از برترين اقلام قابل فروش در اينترنت عبارتند از :
- نرم افزار
- اطلاعات
- سايت هاي اختصاصي
- خدمات اينترنت
درس ششم
معمولا مردم دوست ندارند كه در معرض فروش قرار گيرند و در مقابل آن مقاومت مي كنند. شما خيلي موفق تر خواهيد بود اگر در جهت ارائه كمك به مشتريان خود حركت كنيد. اين كار با نوشتن مقالات مفيد، دوره هاي آموزشي و يا حتي با حضور فعال در اتاق هاي گفتگوي مناسب با خدمات شما حاصل مي شود. اعتماد، حرف اول را در تجارت اينترنتي مي زند. شما بايد در ميان مخاطبين خود، اعتبار كسب كنيد. اگر مشتري احساس كند كه شما قبل از فكر كردن به فروش به او و بدست آوردن پول، مي خواهيد مشكل او را شناسائي كنيد و به او در رفع نيازش، كمك كنيد، خيلي راحت تر به شما اعتماد مي كند.
درس هفتم
خودكار كردن كارها، وقت با ارزش شما را حفظ مي كند. هرچند در تجارت، خيلي كارها را بايد شخصا انجام دهيد و درگير آنها شويد، خيلي كارها را هم مي توان خودكار كرد، مثل :
- مديريت ليست آدرسها
- پيگيري ها با مشتري
- پيام هاي خوش آمد گوئي
- پيغام هاي تشكر
- پيگيري سفارش ها
- تاييد سفارش ها
اين كار با استفاده از سيستم هاي پاسخ گوي خودكار، كدها و برنامه هاي نرم افزاري قابل حصول است.
درس هشتم
سازمان مناسب كار، يك دليل اصلي موفقيت تجارت شما است.
- يك برنامه كاري زمان بندي شده براي هر روز خود تنظيم كنيد.
- از برنامه دريافت پست الكترونيك با قابليت طبقه بندي نامه هاي دريافتي در زير شاخه هاي مختلف استفاده كنيد.
- فايل ها و شاخه هاي موجود در رايانه خود را براي دسترسي راحت تر و سريع تر، تنظيم كنيد.
- يك صفحه "سوال و جواب هاي مكرر" براي سايت خود طراحي كنيد.
- براي پيام هائي كه بصورت متناوب ارسال مي كنيد، يك ساختار مشخص تعريف كنيد.
- در رايانه خود يك صفحه شامل اطلاعات ورود به سايت هائي كه با آنها همكاري داريد و آدرس وب آنها براي دسترسي راحت تر، تهيه كنيد.
درس نهم
بالاترين اولويت براي شما بايد خدمات پس از فروش مناسب و رضايت كامل مشتري باشد. هرچند داريم در مورد دنياي اينترنت صحبت مي كنيم ولي با مردمي كه در دنياي واقعي زندگي مي كنند سروكار داريم. خيلي هم به ارتباط هاي مصنوعي و نرم افزاري و پست الكترونيك تكيه نكنيد. خيلي از بازديد كنندگان سايت شما مي خواهند با يك تفر در بخش خدمات مشتري شما حرف بزنند و بعد خريد كنند. از امكانات پشتيباني زنده (Live Agent) در سايت خود استفاده كنيد.
درس دهم
براي بدست آوردن پول، بايد پول خرج كنيد. شما بايد در موارد زير با دست باز سرمايه گذاري كنيد :
- رايانه
- دسترسي به اينترنت
- نرم افزار
- ثبت دامنه
- ميزباني سايت
- آموزش شامل كتاب، سي دي و غيره
- تبليغات
درس يازدهم
هرچند قرار ما فقط ده درس مهم بود، ولي هميشه به خاطر داشته باشيد كه خطرناك ترين تهديد براي موفقيت شما و غير حرفه اي ترين كار در اينترنت، SPAM است. هميشه از آن دوري كنيد.
مطالب بالا، ليست كاملي نيست و فقط به عنوان شروع و راهنما مي تواند مفيد باشد. مطمئنا مسائل و نكات بسياري هستند كه بايد مورد توجه قرار گيرند و شما بسياري از آنها را مي شناسيد و به آنها عمل مي كنيد.