شنبه ۰۸ خرداد ۹۵ | ۱۵:۰۶ ۹ بازديد
فروردين 1390 - سال 2010 بهنام
شبكههاي اجتماعي (Social Network) ناميده شد؛ موسس معروفترين شبكه
اجتماعي حال جهان يعني FaceBook به عنوان مرد سال دنيا انتخاب شد و فيلمي
كه روايتگر چگونگي شكل گيري آن بود از بهترين فيلمهاي سال و نامزد و برنده
جوايز متعدد شد. اينها همه مويد فراگير شدن اين پديده و توجه مردم به آن و
تغيير چشمگير در ابزارهاي ارتباطي نوين است.
اما واكنش كسب و كارها به اين پديده چگونه است؟ نزديك به 5/1 ميليون بيزينس داراي صفحات اختصاصي تنها در شبكه فيسبوك هستند و اين تعداد همراه با مشتركان جديد اين شبكهها هر روز با روندي تصاعدي رو به افزايش است. شايد پر بيراه نباشد كه اين رويداد را با رواج وبسايتها يا همان com . در اواخر دهه 1990 مقايسه كرد كه برندگان اصلي آن يعني جوانان جوياي نام وصاحبان كسب و كارهاي زيرپلهاي آن روزها و ميلياردرهاي ميانسال اين روزها، كساني بودند كه با درك صحيح از آن پديده جديد پايههاي موفقيت بعدي خود را بنيان نهادند.
حضور در شبكههاي اجتماعي علاوه بر در دسترس نهادن ابزار بسيار مقرون به صرفه جهت يافتن مخاطبان جديد؛ با ايجاد امكان ارتباط با سايرين از جمله كارشناسان، خبرگان و رقبا از يك سو و دسترسي آسان به منابع و اطلاعات از سوي ديگر امكان رشد سريع كسب و كارهاي كوچك را فراهم كرده است.
فعالان اقتصادي، چه آنان كه داراي كسب و كار موفق هستند و چه آنان كه در انديشه راهاندازي كسب و كار جديد هستند يا ميخواهند با استفاده از اين ابزار به كسب و كار خود رونق بيشتري بدهند، ميتوانند با توجه به برخي نكات به ميزان قابل توجهي در وقت و هزينههاي خود صرفه جويي كنند:
استفاده از ابزار رايگان براي مديريت محتوا
نرمافزارهاي رايگاني وجود دارند يا سايتهاي اجتماعي خود داراي ابزارهاي ويژه هستند كه به كاربران اجازه ميدهند اطلاعاتي را كه دريافت ميكنند يا ميخواهند ارايه كنند را مديريت كنند. به عنوان مثال Tweetdeck به كاربران Tweeter امكان ميدهد تنها به پيامهايي پاسخ دهند كه در آن به صورت مستقيم مخاطب واقع شدهاند يا مثلا فيسبوك داراي ابزاري بنام Networkedblog است كه امكان اتصال وبلاگ كاربر را به صفحه فيسبوكش فراهم ميكند و هر مطلب در وبلاگ به صورت خودكار در صفحه فيسبوك نيز منتشر ميشود. ابزارهاي ياد شده تنها مثالي از صدها ابزار يا نرمافزارهاي رايگان موجود بوده و براي ساير شبكههاي اجتماعي معروف نيز ابزار مشابه وجود دارد.در كنار ابزارها، امروزه حتي در زمان راهاندازي وSET-UP صفحات در اين گونه شبكهها امكان اتصال مستقيم و تبادل اطلاعات بين آنان فراهم آمده و مثلا ميتوانيد صفحه فيسبوك خود را به Linkedin يا بالعكس متصل كنيد.
نكته ديگر وجود مخاطبان متفاوت در شاخههاي گوناگون اعم از كاري يا غيركاري در سايتهاي شبكههاي اجتماعي مختلف است. به عنوان مثال فيسبوك شبكهاي است با كاربراني بيشتربا علايقي شخصي در مقايسه با شبكهاي مانند Linkedin كه بيشتر داراي كاربراني با علاقه در موضوعاتي تخصصي است. تنظيم چگونگي دريافت يا ارسال اطلاعات همه بايد با توجه به اين نكات دستهبندي و انجام پذيرد. به صورت خلاصه ميتوان گفت اگر در راهاندازي اوليه صفحات در شبكههاي اجتماعي دقت شود، در ادامه استفاده بهينه و با صرف حداقل زمان از اين شبكهها امكانپذير خواهد بود.
همه چيز را تحت كنترل داشته باشيد
لزومي به جواب دادن به تكتك ايميل، پست يا اظهار نظر مخاطبان نيست و زمان خود را تنها به جواب دادن به سوالاتي كه نياز به پاسخ دارند يا درخواستهايي براي راهنمايي يا اطلاعات بيشتر، معطوف كنيد. به عنوان مثال اگر كسي تنها تشكر كرده بود لزومي به انجام عملي مضاعف از سوي شما نخواهد بود. ايجاد سيستم پاسخگويي نيز راهكار مناسبي است. مثلا ميتوان زمان مشخصي مانند 1-2 روز از هفته را صرف پاسخ دادن به ايميلها يا سوالات كرد. اگر ايميلها و پيامهاي متفاوتي از شبكههاي مختلف به ايميل شخصي يا كاري ميرسد، بهترين كار ايجاد پرونده هاي مجزا براي پيامهاي دريافتي از شبكههاي اجتماعي است. در زمانهايي كه براي رسيدگي به اين پيامها اختصاص مييابد بايد سعي كرد در كوتاهترين زمان اشخاصي كه تمايل داريد با ايشان در ارتباط بمانيد را جدا كرده و به فهرست آدرسهاي مهم و كاري خود اضافه كنيد.
خودداري از اشتباهات عمومي در شبكههاي اجتماعي
بسياري از اشتباهات در ميان افراد غير متخصص در امر شبكههاي اجتماعي مشترك است كه در اين يادداشت مجال پرداختن مفصل به آن نيست. بزرگترين اشتباه اقدام به فروش كالا يا سرويس در همان صفحه اول شبكه است كه به شدت به كارايي اين ابزار لطمه ميزند. همانگونه كه در محيطهاي غيرمجازي قدم اول شناساندن خود و تواناييها جهت جلب مشتري و سپس فروش كالا يا خدمت است، در فعاليتهاي موجود در محيطهاي مجازي نظير فروش آنلاين يا شبكههاي اجتماعي نيز همين قانون حاكم است و در صفحه و تماس اول بايد تنها سعي در ايجاد اعتماد و نمايندن تواناييهاي خود كرد.
يادآور ميشود براي استفاده بهينه از اين ابزار فوق العاده موثر، نظير هرچيز ديگر، اختصاص زمان مشخص و كافي، مطالعه مستمر و مشورت و همكاري با افراد خبره و از همه مهمتر پشتكار كليد اصلي موفقيت است.
اما واكنش كسب و كارها به اين پديده چگونه است؟ نزديك به 5/1 ميليون بيزينس داراي صفحات اختصاصي تنها در شبكه فيسبوك هستند و اين تعداد همراه با مشتركان جديد اين شبكهها هر روز با روندي تصاعدي رو به افزايش است. شايد پر بيراه نباشد كه اين رويداد را با رواج وبسايتها يا همان com . در اواخر دهه 1990 مقايسه كرد كه برندگان اصلي آن يعني جوانان جوياي نام وصاحبان كسب و كارهاي زيرپلهاي آن روزها و ميلياردرهاي ميانسال اين روزها، كساني بودند كه با درك صحيح از آن پديده جديد پايههاي موفقيت بعدي خود را بنيان نهادند.
حضور در شبكههاي اجتماعي علاوه بر در دسترس نهادن ابزار بسيار مقرون به صرفه جهت يافتن مخاطبان جديد؛ با ايجاد امكان ارتباط با سايرين از جمله كارشناسان، خبرگان و رقبا از يك سو و دسترسي آسان به منابع و اطلاعات از سوي ديگر امكان رشد سريع كسب و كارهاي كوچك را فراهم كرده است.
فعالان اقتصادي، چه آنان كه داراي كسب و كار موفق هستند و چه آنان كه در انديشه راهاندازي كسب و كار جديد هستند يا ميخواهند با استفاده از اين ابزار به كسب و كار خود رونق بيشتري بدهند، ميتوانند با توجه به برخي نكات به ميزان قابل توجهي در وقت و هزينههاي خود صرفه جويي كنند:
استفاده از ابزار رايگان براي مديريت محتوا
نرمافزارهاي رايگاني وجود دارند يا سايتهاي اجتماعي خود داراي ابزارهاي ويژه هستند كه به كاربران اجازه ميدهند اطلاعاتي را كه دريافت ميكنند يا ميخواهند ارايه كنند را مديريت كنند. به عنوان مثال Tweetdeck به كاربران Tweeter امكان ميدهد تنها به پيامهايي پاسخ دهند كه در آن به صورت مستقيم مخاطب واقع شدهاند يا مثلا فيسبوك داراي ابزاري بنام Networkedblog است كه امكان اتصال وبلاگ كاربر را به صفحه فيسبوكش فراهم ميكند و هر مطلب در وبلاگ به صورت خودكار در صفحه فيسبوك نيز منتشر ميشود. ابزارهاي ياد شده تنها مثالي از صدها ابزار يا نرمافزارهاي رايگان موجود بوده و براي ساير شبكههاي اجتماعي معروف نيز ابزار مشابه وجود دارد.در كنار ابزارها، امروزه حتي در زمان راهاندازي وSET-UP صفحات در اين گونه شبكهها امكان اتصال مستقيم و تبادل اطلاعات بين آنان فراهم آمده و مثلا ميتوانيد صفحه فيسبوك خود را به Linkedin يا بالعكس متصل كنيد.
نكته ديگر وجود مخاطبان متفاوت در شاخههاي گوناگون اعم از كاري يا غيركاري در سايتهاي شبكههاي اجتماعي مختلف است. به عنوان مثال فيسبوك شبكهاي است با كاربراني بيشتربا علايقي شخصي در مقايسه با شبكهاي مانند Linkedin كه بيشتر داراي كاربراني با علاقه در موضوعاتي تخصصي است. تنظيم چگونگي دريافت يا ارسال اطلاعات همه بايد با توجه به اين نكات دستهبندي و انجام پذيرد. به صورت خلاصه ميتوان گفت اگر در راهاندازي اوليه صفحات در شبكههاي اجتماعي دقت شود، در ادامه استفاده بهينه و با صرف حداقل زمان از اين شبكهها امكانپذير خواهد بود.
همه چيز را تحت كنترل داشته باشيد
لزومي به جواب دادن به تكتك ايميل، پست يا اظهار نظر مخاطبان نيست و زمان خود را تنها به جواب دادن به سوالاتي كه نياز به پاسخ دارند يا درخواستهايي براي راهنمايي يا اطلاعات بيشتر، معطوف كنيد. به عنوان مثال اگر كسي تنها تشكر كرده بود لزومي به انجام عملي مضاعف از سوي شما نخواهد بود. ايجاد سيستم پاسخگويي نيز راهكار مناسبي است. مثلا ميتوان زمان مشخصي مانند 1-2 روز از هفته را صرف پاسخ دادن به ايميلها يا سوالات كرد. اگر ايميلها و پيامهاي متفاوتي از شبكههاي مختلف به ايميل شخصي يا كاري ميرسد، بهترين كار ايجاد پرونده هاي مجزا براي پيامهاي دريافتي از شبكههاي اجتماعي است. در زمانهايي كه براي رسيدگي به اين پيامها اختصاص مييابد بايد سعي كرد در كوتاهترين زمان اشخاصي كه تمايل داريد با ايشان در ارتباط بمانيد را جدا كرده و به فهرست آدرسهاي مهم و كاري خود اضافه كنيد.
خودداري از اشتباهات عمومي در شبكههاي اجتماعي
بسياري از اشتباهات در ميان افراد غير متخصص در امر شبكههاي اجتماعي مشترك است كه در اين يادداشت مجال پرداختن مفصل به آن نيست. بزرگترين اشتباه اقدام به فروش كالا يا سرويس در همان صفحه اول شبكه است كه به شدت به كارايي اين ابزار لطمه ميزند. همانگونه كه در محيطهاي غيرمجازي قدم اول شناساندن خود و تواناييها جهت جلب مشتري و سپس فروش كالا يا خدمت است، در فعاليتهاي موجود در محيطهاي مجازي نظير فروش آنلاين يا شبكههاي اجتماعي نيز همين قانون حاكم است و در صفحه و تماس اول بايد تنها سعي در ايجاد اعتماد و نمايندن تواناييهاي خود كرد.
يادآور ميشود براي استفاده بهينه از اين ابزار فوق العاده موثر، نظير هرچيز ديگر، اختصاص زمان مشخص و كافي، مطالعه مستمر و مشورت و همكاري با افراد خبره و از همه مهمتر پشتكار كليد اصلي موفقيت است.