جوامع مجازي و بازاريابي اينترنتي
طبعاً هر بيزينسي براي سوددهي نياز به ارائه كالا يا خدماتي خاص خود دارد و باز هم مسلماً بايد افرادي كه به دنبال اين كالا يا خدمات هستند را يافته و محصولات خود را به آنان معرفي كند. اين كار در دنياي واقعي با انواع متدها انجام مي شود: بازاريابي تلفني (كه اعصاب آدم را با تماسهاي مكرر بهم ميريزند.)، توزيع تراكت هاي تبليغاتي، تبليغات تلويزيوني و ... . اما روشهاي بازاريابي مورد استفاده در دنياي مجازي، داراي تفاوتهاي بسيار با دنياي واقعي هستند. يكي از روشهاي قدرتمند بازاريابي اينترنتي، حضور و فعاليت در جوامع مجازي است.
فعاليت در جوامع مجازي درست مثل پخش آگهي تلويزيوني است با اين تفاوت كه با حضور در جوامع مجازي مي توانيد فرد علاقه مند را مستقيماً به محصولات يا خدمات خود با استفاده از لينك آن، راهنمايي كنيد. با اين حساب خواهيد توانست علاقه مندان به محصولات عرضه شده در سايت يا بلاگتان را مستقيماً بيابيد و با آنها در ارتباط باشيد.
ارتباط با مشتريان احتمالي اين امكان را براي شما بوجود مي آورد كه با علائق آنها آشنا شويد و بتوانيد محصولات و خدمات خود را در زمان مناسب و با شيوه مناسب به آنها معرفي كنيد. با اين روش، شانس فوش شما به شدت افزايش مي يابد. همانطور كه متوجه هستيد اين امكان به لطف اينترنت در اختيا شماست وگرنه يافتن مشتريان احتمالي و برقراري ارتباط با آنها در دنياي واقعي، كاري بسيار هزينه بر خواهد بود.
پس تا اينجا سه مزيت بزرگ جوامع مجازي در بازاريابي اينترنتي را دريافتيم:
- گستردگي اين جوامع به وسعت ايران و جهان.
- يافتن مشتريان احتمالي و برقراري تماس با آنها.
- صرفه جويي در هزينه هاي تبليغاتي.
بااين تفاسير، ورود به جوامع مجازي و فعاليت در آنها براي هر كسب و كار اينترنتي در هر ابعادي، كاري است كه بدون شك بايد انجام شود.
آدرس سايت؛ فيلد اصلي فرم عضويت
تقريباً تمامي جوامع مجازي، در فم عضويت خود فيلدي به عنوان آدرس سايت دارند كه شايد از هر فيلد ديگري در فرم عضويت مهم تر باشد. دقت داشته باشيد كه در زمان عضويت حتماً اين فيلد را با آدرس صحيح سايت خود پر كنيد. دليل اصلي من براي دادن اهميت بالا به اين فيلد اين است كه پروفايل شما در جوامع مجازي، معرف شماست. وقتي كسي شما را در يك جامعه مجازي مي بيند، اولين كاش بررسي پروفايل شماست. وي با اين كا ميخواهد ميزان مثمر ثم بودن اين ابطه مجازي را دريابد و طبيعتاً هر كسي به دنبال آشنايي با افرادي مي رود كه مواد مشتركي بين خود و آنها ببيند. وقتي كسي به دنبال ديدن نظري درباره مسابقه فوتبال، وارد پروفايل فد نويسنده نظر مي شود يعني نسبت به دانستن نظرات وي علاقه مند است و طبعاً به دنبال آدرس بلاگ يا سايت فرد براي خواندن مطالب بيشتر مي گردد.
فرض كنيد در تحقيق براي داشتن رژيم غذايي مناسب براي حفظ بدني سالم، در يك بحث درباره مكمل هاي غذايي نظري مي خوانيد با اين مضمون: بدن با رژيم غذايي معمولي نخواهد توانست تمام مواد مورد نياز را جذب كند از اين رو نياز به مكملهاي غذايي است. آيا با مطالعه اين نظر به دانستن بيشت درباره مكملهاي غذايي علاقه مند نمي شويد؟ و خب اولين كاري كه مي كنيد اين است كه وي پوفايل فد نويسنده كليك مي كنيد و به دنبال سايت وي مي گرديد.
حال در نظر داشته باشيد كه فد آدرس سايت خود را در پروفايلش وارد نكرده باشد، با اين حساب عملاً فعاليت وي در راستاي جذب بازديد كننده بي فايده است. پس تمام فعاليتها يك طرف، ثبت آدررس صحيح وب سايت يك طرف!
در چه جامعه مجازي عضو شوم؟
تعداد بسيار زيادي شبكه اجتماعي وجود دارد كه همگي مدعي بهترين بودن هستند! در اين قسمت به معرفي مناسب ترين جوامع مجازي فارسي براي بازاريابي اينترنتي و آشنا شدن با افراد مختلف مي پردازم:
كلوب: يكي از قديمي ترين و محبوب ترين جوامع مجازي فارسي است كه تعداد اعضاي بسيار زيادي دارد و مي تواند بازديد كنندگان بيشماري به سايت شما بفرستد. بعد از عضويت در اين شبكه اجتماعي و فعاليت در آن، شاهد خواهيد بود كه چقدر مي تواند به شما در افزايش بازديد كنندگان كمك كند.
اين چهار جامعه مجازي براي شروع خيلي مناسب هستند و مي توانند شما را در بازاريابي اينترنتي خيلي موفق كنند. فراموش نكنيد كه با عضويت در جوامع مجازي فارسي، به فارسي زبانهاي بيشماري در سرتاسر ايران و جهان دست خواهيد يافت كه هر يك مي توانند يك مشتري احتمالي براي شما باشند.
بعد از عضويت، حتماً فعاليت را هم در رأس امور روزانه خود قرار دهيد تا نتايج دلخوهتان را بتوانيد بدست آوريد.