بلاگ (وبلاگ) و نقش آن در بازاريابي اينترنتي

فروش اينترنتي انواع ساعت هاي روز

بلاگ (وبلاگ) و نقش آن در بازاريابي اينترنتي

۱۱ بازديد

وبلاگ حاصل تغييرات اينترنت

حدود يك دهه پيش انتشار اطلاعات در اينترنت به دشواري و از طريق يك سري دستورات طولاني انجام مي شد. وبلاگ (بلاگ)ها در واقع مد روز اينترنت و احيا كننده انتشار اطلاعات توسط هر فرد در سطح اينترنت هستند. بلاگها به طور گسترده اي جايگزين وب سايتهاي استاتيك (ايستا) شدند و در واقع گامي انقلابي در توسعه اينترنت به شمار مي روند. بلاگها اطلاعات را از چشم اندازي خاص (چشم انداز نويسنده وبلاگ) منتشر مي كنند، اطلاعاتي كه به آساني با اطلاعات حاصل از ساير طرز فكرها منتشر مي شوند. بلاگها قدمي در راستاي يكپارچه سازي آرا و عقايد مختلف به عنوان مؤثرترين كار اينترنت هستند.

بلاگ چيست؟

بلاگ در واقع شكل كوتاه وبلاگ (blog: weblog) است. وبلاگ، شرح روزانه اي است كه در شبكه گسترده جهاني نگهداري شده و به اشتراك گذاشته مي شود. شرح روزانه (log) در ساده ترين حالت، مجموعه اتفاقاتي است كه با يك رابطه زماني به وقوع مي پيوندند. براي مثال يك كارمند را در نظر بگيريد: از صبح كه از خواب پا ميشود تا عصر يا شب كه به منزل برميگردد، تمام وقايع روزش را ثبت مي كند طوري كه هر اتفاق يك عنوان داشته و يك تاريخ و كل ماجرا زير آن عنوان ثبت مي شود. اين يك شرح زماني (log) است كه همان خاطره نويسي به حساب مي آيد. وبلاگ يا بلاگ هم، اينچنين است: وقايع را ثبت كرده و به منبع آن اشاره مي كند. داراي رابطه زماني است طوري كه معمولاً آخرين اتفاقات در بالا و اتفاقات پيشين در پايين نمايش داده مي شوند. (منظور از اتفاقات همان يادداشتهاي جديد و قديم است.)


وبلاگها داراي موضوعات مختلفي هستند مثلاً بلاگهاي خبري. اين وبلاگها اطلاعات را از منابع مختلف گرفته و كليتي از آن را به همراه منابع منتشر مي كنند. بسياري از مردم وقت كافي براي بررسي آخرين اخبار منابع خبري را ندارند و اينجاست كه بلاگها به كمكشان مي آيند. هر كس يك سري از وبلاگها كه با طرز فكر و چشم انداز نويسنده اش مي تواند كنار بيايد را دنبال مي كند و اطلاعات مورد نيازش را در مدت زماني كوتاه بدست مي آورد. نويسندگان اين وبلاگها، اخبار را از منابع خبري مختلف جمع آوري كرده و به همراه نطرات شخصيشان در وبلاگ خود مختصري از آن را منتشر مي كنند. بدست آوردن چنين اخباري از طريق تلويزيون، راديو و حتي روزنامه غير ممكن است يعني حداقل در چنين زماني غير ممكن است.

وبلاگها در موضوعات متنوع ديگر هم منتشر مي شوند اما بدون توجه به موضوع آنها، هر نوشته دو ويژگي بارز دارد:

  1. داراي تاريخ است.
  2. حول محور اتفاق مي چرخد.

بلاگها بايد لينك منابعي كه اطلاعات را از آنها خلاصه كرده اند ذكر كنند. با اين ويژگي ها يك وبلاگ (بلاگ) مي تواند هر موضوعي داشته و هر نوع چشم اندار و طرز فكري را منعكس كند.

استفاده از وبلاگها در بازاريابي اينترنتي و تجارت الكترونيك

بلاگها در تجارت الكترونيك نيز به كار گرفته مي شوند و يك مشخصه ي مهم بلاگهاي از اين دست، اين است كه بلاگها مانند فروم ها و اتاق هاي گفتگو (******** ها)، مي توانند براي سايت شما بازديدكننده بفرستند. وبلاگها، به شرط اجراي مناسب، مخاطبيني مي سازند كه به دفعات بازخواهند گشت. بلاگ به شما كمك مي كند تا با بازديدكننده سايتتان رابطه سازي كنيد.



بازديد كنندگان مجددي كه با شما رابطه ايجاد ميكنند، دقيقاً چيزي است كه شما براي موفقيت
در كسب و كار اينترنتي خود به آن نياز داريد.


همچنين بلاگها به خاطر ماهيت توليدكنندگي دانشي كه دارند، مي توانند رتبه خوبي در موتورهاي جستجو كسب كنند. همانطور كه تا به حال بارها گفته ام، موتورهاي جتسجو به وب سايتهاي داراي مطالب جديد و منحصر به فرد علاقه دارند. با استفاده از اين اطلاعات جديد و منحصر به فرد، مي توانيد به بازديدكنندگانتان محصولات، خدمات و موقعيتهاي تجاري مختلف را معرفي كنيد.

ساختن وبلاگ و انتشار آن

سرويس دهنده هاي وبلاگ بسياري وجود دارند كه چند نمونه را در زير مي بينيد اما خودتان هم به آساني مي توانيد بلاگتان را منتشر كنيد. اگر سايت شخصي داريد، مي توانيد صفحه اي به آن افزوده و از آن به عنوان بلاگ خود استفاده كنيد. كافيست آن را طوري تنظيم كنيد كه بالاي هر مطلب (پست) شما، يك عنوان و تاريخ هم داشته باشد. مطالب جديد را هم به بالاي صفحه اضافه كنيد. اين تمام كاري است كه بايد انجام دهيد! كلاً هر صفحه اي كه بتوانيد آن را آپديت كنيد، مي تواند وبلاگ شما باشد.



چند سرويس دهنده وبلاگ معروف:

  • www.blogfa.com
  • www.blogger.com
  • www.wordpress.com
  • www.persianblog.ir
  • www.parsiblog.com
  • www.mihanblog.com

در مورد بلاگها، اطلاعات بسيار مهم تر از طراحي و تنظيم آن است. هر صفحه اي كه داراي مطالبي با رابطه زماني به همراه تاريخ و عنوان براي هر پست (نوشته) باشد، در واقع يك وبلاگ است.

كسب اطلاعات

انتشار يك وبلاگ به هر حال زمان مي برد. بايد براي بدست آوردن اطلاعات و خلاصه سازي آن در قالب يك پست در وبلاگتان، زمان تخصيص دهيد و بدين ترتيب بازديدكنندگان شما در زمان خود صرفه جويي مي كنند. البته مي توانيد برداشت و نظر شخصي خود را نيز به اطلاعات بيافزاييد. براي حفظ بازديدكنندگانتان و ترغيب آنها به بازگشت، بايد وبلاگ را با پست هاي جديد آپديت كنيد. اين كار را مي توانيد با جستجو در اينترنت درباره موضوع وبلاگتان انجام دهيد.



گفته شده است كه براي نوشتن يك كتاب، بايد كتب و مقالات بسياري خواند سپس اطلاعات بدست آمده را در قالب يك چشم انداز جديد و طرز فكري نو، خلاصه كرد. در مورد وبلاگ هم همينطور است؛ امروزه اطلاعات بسياري وجود دارد و مردم فرصت بررسي تمام منابع را ندارند، آنها ترجيح مي دهند منابعي با طرز فكر محبوب خود را يافته و اطلاعات خود را از تعداد محدودي منبع در هر زمينه دريافت مي كنند. بازديدكنندگاني كه چشم انداز شما را به اشتراك مي گذارند، به وبلاگتان جذب خواهند شد. زماني كه شما براي يافتن اطلاعات اختصاص مي دهيد، باعث صرفه جويي در زمان بازديدكنندگان مي شود. در واقع خدماتي به آنها ارائه مي دهيد كه در زمان و انرژيشان صرفه جويي مي كند.

استفاده از وبلاگ براي فروش

با توجه به خدمات مفيدي كه در اختيار بازديدكنندگانتان قرار مي دهيد، آنها به شما اعتماد خواهند كرد. اگر اين اعتماد را به طور شايسته اي ثابت كنيد باعث ايجاد رابطه مي شود. رابطه بر اساس اعتماد مهم ترين جزء بازاريابي و بازاريابي اينترنتي است. اگر بازديد كننده به تحقيقات و مطالب موجود در وبلاگ شما اعتماد كند، به پيشنهادات شما درباره ي محصولات، خدمات و موقعيتهاي تجاري نيز اعتماد خواهد كرد.



سعي كنيد لينكهاي همكاري در فروش (محصولات و خدماتي كه در سطح اينترنت بازاريابي مي كنيد) خود را در پستهايتان جاي دهيد. داشتن انواع بنر و كدهاي جاوا و ... در كنار صفحات وبلاگ مفيد است اما وجود لينك در ميان متن و در كنار ساير اطلاعات چيزي است كه مطمئناً نتيجه بخش خواهد بود. البته متن خود را تبديل به لينكدوني نكنيد! بايد وجود لينك كاملاً طبيعي به نظر آيد. در صورت وجود لينكهاي متعدد در متن، اعتبار وبلاگتان خدشه دار خواهد شد.



ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه منتقدان و تئوريسين هاي اينترنت بر اين عقيده اند كه وبلاگ بايد عاري از هرگونه فعاليت تجاري باشد. به نظر من نكته جالبي است البته يك موضوع مهم فراموش شده است: نويسنده وبلاگ براي انتشار مطالب خود زمان و انرژي مي گذارد و البته كه هزينه مي كند. اينكه انتقال اطلاعات هدف اصلي باشد مهم است و نبايد در تجاري كردن وبلاگ اغراق كرد چرا كه ارزش خود را از دست مي دهد. مسأله مهم در تجاري كردن وبلاگ و افزودن لينكهاي همكاري به پست ها، اين است كه اين عمل كاملاً طبيعي و در راستاي مطالب باشد.



پس فراموش نكنيد كه در صورت به كارگيري درست وبلاگها (بلاگها) و اضافه كردن طبيعي لينكهاي همكاري به متن، مي توانيد بلاگ خود را به يكي از حرفه اي ترين ابزارهاي تبليغات و فروش اينترنتي خود تبديل كنيد.



نويسنده: بهروز مهندس زاده


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد