تاريخچه سيستم هاي همكاري در فروش

فروش اينترنتي انواع ساعت هاي روز

تاريخچه سيستم هاي همكاري در فروش

۱۰ بازديد


در اين مقاله ياد ميگيريد كه چطور برنامه هاي Affiliate در تبليغات تجارت الكترونيك وارد شدند. شما خواهيد آموخت كه چطور اينترنت راهي كاملا جديد براي فروش محصولات و خدمات خلق كرد و اينكه ساختار پرداخت كارمزد چند لايه چطور از پس لينك هاي شكسته بر مي آيد تا اين راه جديد تجارت را كاملا موثر سازد.


ظهور اينترنت

ده پانزده سال پيش آن چيزي كه امروز به نام تجارت الكترونيكي ميشناسيم نمي شناختيم. اگرچه اينترنت سالها به اشكال مختلف وجود داشت، اغلب براي استفاده نظامي و تحقيقات علمي استفاده ميشد. هرچه تكنولوژي دوستانه تر ميشد بقيه هم شروع به استفاده از آن ميكردند. دليلي اصلي محبوبيت اينترنت ايجاد گستره جهاني وب(world wide web) مخصوصاً امكان پخش صدا و نمايش تصوير در سايت ها در سال 1994 بود. افزايش رسانه ( صدا و تصوير) به صفحه هاي اينترنتي، گسترش تجارت از اين طريق را غير قابل اجتناب ميكرد. زياد هم طول نكشيد كه اينگونه شود.
اينترنت كه مجهز به گرافيك بود به زودي مجهز به امكان انتقال اطلاعات كارتهاي اعتباري با امنيت و به صورت آنلاين شد. امكان پرداخت همزمان آنلاين هم بعد از مدت كوتاهي راه اندازي شد. ظاهراً راه جديدي براي فروش كالا و خدمات يك شبه ظهور كرد.

راه جديد براي توزيع كالا

اينترنت راه توزيع جديد و متفاوتي براي فروش كالا و خدمات به مشتري فراهم كرد. مشتريان ميتوانند به راحتي در سر كار يا در خانه يا هر جايي و هر زماني تصوير محصولات را ببينند و آنها را سفارش دهند.
از اين رو براي فروش هر چيز، فروشنده بايد ترافيك را به سايت خودش با تبليغات هدايت كند. اين كار در ابتدا به روش قديمي مانند تلويزيون، راديو و تبليغات چاپي انجام ميشد. به اين صورت كه فرستنده به يك سايت مشهور ميرفت و پيشنهاد ميكرد كه در عوض مبلغي تبليغ خود را براي مدتي در سايت بگذارد. چون اينترنت متفاوت از رسانه هاي قديمي ديگر بود روشهاي كارآمد جديدي نياز بود. نسبتا كار ساده اي است كه حجم مخاطبان يك شبكه تلويزيوني يا يك ايستگاه راديويي را تخمين زد. همين براي رسانه هاي چاپي مانند روزنامه يا مجلات هم صادق است. براي سايت به اين سادگي هم نيست. البته شمارشگرهايي وجود دارند اما هميشه نميشه به آنها اعتماد كرد.
به علاوه، وقتي يك سرور درخواست بازديد يك سايت را ميدهد ( و شمارنده آن را يك بازديد حساب ميكند) هميشه به اين معني نيست كه يك انسان سايت را بازديد كرده است. روبوتها و پردازشگرهاي خودكار هم ميتوانند سايتهايي را بارگذاري كنند كه هيچوقت توسط هيچ انساني ديده نشده اند. پس اين مسئله مهم شد كه بدانيد بازديدهاي صفحه از يك منبع بودند يا بازديدهاي منحصر به فرد بوده اند – يعني اينكه افراد جديد به جاي همان افراد چندين بار از سايت ديدن كرده اند يا اينكه يك پردازشگر خودكار اينكار را كرده است. مشكل ديگر اين بود كه تا وقتي كه تبليغ به طور واضح و در متن سايت ميزبان قرار نداشت ترافيكي به همراه نداشت، حتي از سايتهاي داراي تعداد بالاي بازديد كننده. بنابراين پرداخت يك مبلغ ثابت براي نمايش يك تبليغ براي مدت معلومي از زمان در يك وبسايت نامطلوب به نظر ميرسيد.
به جاي پرداخت براي مدت معلوم، افراد ترجيح ميدادند كه براي تبليغشان بر اساس تعداد كليك ها كه بر روي بنر آنها ميشد پول بپردازند. براي بنرهايي كه تبليغ سايت بودند استانداردهايي در نظر گرفته شد. بنرها ميتوانند كلمات، تصاوير و انيميشن داشته باشند و به عنوان يك لينك به سايت تبليغ كننده عمل كنند. از اين رو با پرداخت در برابر كليك اگر ترافيكي به دست نياوريد پولي دريافت نميكنيد. اين سايت ميزبان را تشويق ميكند تا بنر شما را در سايت خود به طرز موثري جا دهد تا ترافيك را به سمت شما هدايت كند. حتي روش پرداخت در ازاي هر كليك هم مشكلات خود را داشت. كليك هم ميتواند خودكار شود و سايت ها ميتوانند كلك بزنند. كليك هم بايد از طرف بازديد كنندگان منحصر به فرد باشد تا مؤثر باشد.

بنابراين فروشنده ها فوراً به اين نتيجه رسيدند كه ترجيح ميدهند كه فقط وقتي پول بپردازند كه فروشي انجام شده باشد يا كسي با پيوستن به برنامه سايت حداقل عمل متقابلي انجام داده باشد. سيستمي كه پرداخت در آن فقط در ازاي فروش يا در قبال ثبت نام افرادي انجام ميگيرد كه از سايت ميزبان تبليغ به سايت شما فرستاده شده اند « برنامه Affiliate » ناميده ميشود.


خدمات Affiliate

همينطور كه محبوبيت برنامه هاي Affiliate افزايش پيدا ميكرد خدماتي مانند LinkExchange، Commision Junction، BeFree، و بسياري ديگر به وجود آمدند تا مكانهاي متمركز را به وجود آورند كه مديران سايت ها در آنجا بتوانند يك برنامه Affiliate انتخاب كنند يا به آن بپيوندند. اين خدمات همچنين فروشنده ها را تحت نظر ميگيرند تا از صداقت آنها مطمئن باشند. آنها همچنين برنامه ها و واسط هاي استاندارد شده اي را فراهم كردند تا فروشنده هاي جديد وقتي ميخواهند يك برنامه Affiliate راه اندازي كنند مجبور نباشند كار انجام شده را دوباره انجام دهند و در وقت صرفه جويي كنند.
به عنوان يك مدير سايت شما ميتوانيد به يكي از اين سايتها برويد و برنامه مورد نظر خود را انتخاب كنيد و به آن ملحق شويد. در آنجا فرمي درباره خودتان و سايت خود پر ميكنيد و كد بنر را بارگذاري ميكنيد تا در سايت خود قرار دهيد. وقتي كسي بر روي بنر كليك كند و از فروشنده چيزي بخرد شما كارمزد اندكي دريافت خواهيد كرد. برخي برنامه ها به صورت آنلاين
گزارش فروش به شما ارائه ميكنند تا شما در هر زماني ببينيد اوضاع فروش چگونه پيش ميرود.
بهترين برنامه هاي Affiliate در آدرس زير:

http://84edu.net/affiliate-marketing

اگرچه اين خدمات Affiliate به بهبود برنامه Affiliate فروشنده ها كمك ميكند و براي مديران سايت هم كارآمدي به همراه دارد، هنوز فروشنده ها به دنبال راه هاي بهتري براي بهبود برنامه Affiliate خود هستند و مديران سايت ها هم دنبال طرح هاي سودمند تر.

خريد از فروشگاه خودتان

فقط درصد بسيار كمي از ميليونها سايت اينترنت ترافيك قابل قبولي به خود اختصاص ميدهند. خدمات ارائه اينترنت و خدمات ديگر امكان داشتن صفحات شخصي رايگان را فراهم كرده اند و افراد زيادي بيشتر براي سرگرمي خودشان سايتي طراحي كرده اند تا براي منظور خاصي. با اين وجود براي فروشنده ها سودمند است تا جايي كه امكان دارد بنر Affiliate خود را بر روي هر تعداد سايت كه امكان دارد قرار دهند. حتي سايتهايي كه ترافيك قابل توجهي ندارند وفاداري مدير خود را به عنوان يك برتري دارند. اگر شما بنر Affiliate سايت Amazon.com را در سايت خود قرار دهيد به جاي خريد از Barnes and Nobles از Amazon خريد ميكنيد چون مقدار كمي از پول خود را با خريد از فروشگاه خودتان جبران ميكنيد. به اين دليل بيشتر فروشنده ها تا حد امكان پيوستن به برنامه Affiliate خود را آسان ميكنند و ميخواهند كه حتي Affiliate با سايتهاي ترافيك كم را هم داشته باشند.
بعد از مدتي مديران سايتهاي كم ترافيك تشخيص ميدهند براي اينكه برنامه Affiliate خود را در سايت كم ترافيك خود پابرجا نگه دارند نياز به كار زياد دارند در حالي كه اين تلاش با سود كمي همراه است. چون سايت فروشنده دائماً در حال تغيير طراحي است بنر شما ديگر كار نميكند و شما مجبور هستيد كد بنر جديد را دانلود و جايگزين كد قبلي كنيد. همانطور كه تبليغات تغيير ميكند فروشنده شما را مجبور ميكند كد را عوض كنيد يا تصاوير ديگر نمايش داده نميشوند. تعداد كمي از فروشنده ها با برنامه Affiliate خود ورشكست شدند و لينك ها از كار افتادند. اين نشان ميدهد كه نياز به تلاش و وقت زيادي است تا كاري كنيد كه بنر Affiliate شما هميشه كار كند. البته اگر اين كار با راحتي و سود بيشتري انجام شود براي هر دو نفر فروشنده و مدير سايت كم ترافيك سود آور خواهد بود.


معما حل ميشود

هزاران هزار برنامه Affiliate در اينترنت موجود است. مدير يك سايت نميتواند بدون از دست دادن كارآمدي سايت خود بيش از تعداد كمي برنامه Affiliate در سايت خودش قرار دهد. (هيچ چيز بدتر از يك سايت پر از بنر نيست) از اين رو مديران سايت ها در انتخاب برنامه Affiliate خود دقت ميكنند. همينطور كه آتش رقابت بين فروشنده ها گر ميگيرد، فروشنده ها تمركز خود را در راه هاي خلاقانه گذاشته اند تا برنامه Affiliate خود را بهبود ببخشند. برنامه هاي Affiliate براي بازاريابي كالا و خدمات در اينترنت عالي هستند اما چطور به طرز مؤثري برنامه Affiliate خود را براي مديران سايت بازاريابي ميكنيد؟
تعداد كمي كار فرماي باهوش به جواب دست پيدا كرده اند. جواب داشتن يك برنامه Affiliate چند لايه است. اين دو مشكل را حل ميكند. اول براي افراد عادي صرف ميكند كه وارد تجارت اينترنتي شوند. شما حتي ميتوانيد بدون يك سايت با ترافيك بالا هم درآمد نسبتا خوبي داشته باشيد چرا كه در كل فروش يك سازمان سهيم هستيد. به علاوه مجبور نيستيد با به روز نگه داشتن كد بنر چند برنامه Affiliate سر و كله بزنيد. جذابيت كارمزد چند لايه خود به خود برنامه Affiliate شما را بهبود ميبخشد و ديگر شما لازم نيست تمركز خود را از تبليغ محصولات برداريد.

و همچنين اين راه حل آموزش چند لايه را هم در خود دارد. مديران سايتها نه تنها براي صرفه جويي خودشان بلكه براي ايجاد درآمد از فروش محصولات به ديگران به برنامه Affiliate مي پيوندند. اين ساده نيست و نياز به آموزش دارد. براي يك فروشنده به شدت هزينه بر است كه بخواهد برنامه آموزشي مؤثري راه اندازي كند و براي به دست آوردن نتايج درست با تك به تك افراد ارتباط داشته باشد. يك سامانه چند لايه با سرپرستان هر تيم كه آموزش فرد به فرد لازم را فراهم ميكند هزينه ضروري آموزش برنامه Affiliate را حذف ميكند.
در نتيجه قدم منطقي بعدي در تحول برنامه هاي تجارت الكترونيكي Affiliate يك ساختار چند لايه حق كارمزد و آموزش است.

نتورك ماركتينگ و اينترنت

وقتي به عقب بر گرديد و تاريخ تجارت الكترونيكي را نگاه كنيد، متوجه ميشويد كه برنامه هاي Affiliate مستقلاً به چيزي شبيه نتورك ماركتينگ تبديل شدند كه مدت ها مطرح بود. جالب است كه نتورك ماركتينگ خود هيچگاه درست وارد دنياي مجازي نشد. بسياري از كمپاني هاي نتورك ماركتينگ به اشتباه تصور ميكردند تعامل رو در رو ضروري است و اين نوع به كارگيري افراد نميتواند به صورت آنلاين انجام شود. (تحقيقات عكس اين مساله را نشان ميدهد) فاكتور ديگر اينست كه بسياري از كمپاني هاي بازاريابي اينترنتي تحقيقات تحليلي بر روي فرصت هاي خود انجام نميدهند كه در ابر شاهراه اطلاعات بسيار ضروري و غير قابل اجتناب است. به همين خاطر اغلب اين شركتها از اينترنت فقط براي فراهم كردن فرم ها و دانلود يا خدماتي شبيه اين براي كارمندان فعلي خود استفاده ميكنند. آنها از اينترنت براي فروش محصولات به عموم يا به عنوان ابزار استخدام استفاده نميكنند.
اگرچه بعضي كارمندان خلاق و مستقل باشگاه هايي با نام باشگاه Downline را راه اندازي كردند. باشگاه هاي زير مجموعه افراد را در اينترنت ثبت نام ميكردند و به آنها قول ميدادند كه ايشان را در چند فرصت نتورك ماركتينگ بر اساس نحوه ثبت نام آنها قرار دهند. از لحاظ نظري اين باشگاهها به شما پيشنهاد ميدادند بدون هيچگونه تلاشي براي جذب مشتري يا استخدام آن تعداد زيادي از افراد را در زير شاخه شما قرار دهند. در واقعيت اين باشگاهها واقعاً نا اميدكننده بودند. حرص و طمع بنيانگذاران باشگاه، اميد سريع پولدار شدن و عدم تمركز به خاطر پيوستن به چند شركت نتورك ماركتينگ معمولاً نتايج ضعيفي در بر داشت. عدم وجود آموزش و تعهد باعث شد اين باشگاه هاي زير مجموعه بزرگ (اگر در ابتدا ساخته ميشدند) سريعتر از آنكه ساخته شده بودند نابود ميشدند.
از اين رو نتورك ماركتينگ به شكل سنتي آن كه ما ميشناختيم از پتانسيل هاي اينترنت به درستي استفاده نكرد و به نظر هم نميرسد علاقه اي به اين كار داشته باشد. شايد به خاطر وجود اينترنت است كه هر كدام از راه هاي بازاريابي اينترنتي كه اخيرا به وجود آمدند مؤثر به نظر نميرسند.


يك الگو جديد

افراد بسياري هستند كه تشخيص دادند مدل قديمي نتورك ماركتينگ براي بازارياب هاي موفق قبلي از كار افتاده است. چرا كه همزمان نوع جديدي از تجارت اينترنتي با الگوي مشابه ولي متفاوت نتورك ماركتينگ در حال ظهور بود. آنها درك كردند كه الگوي كاملا جديدي نياز است. آنها قوانين نتورك ماركتينگ كه دوام آورده بودند را مورد استفاده قرار دادند تا مشكل تجارت الكترونيك كه بهبود برنامه Affiliate بود را حل كنند. نتايج خارق العاده بودند. حالا اين روش كاربران فراواني دارد و هر سال به تعداد كاربران آن اضافه ميشود.
بر خلاف مدل قديمي بازاريابي اينترنتي شما لازم نيست خريد هاي غير ضروري انجام دهيد يا شرايط سختي را براي دريافت كارمزد داشته باشيد. بر خلاف تمام شركت هاي نتورك ماركتينگ، شيوه affiliate marketing از تمام پتانسيل هاي اينترنت بهره ميبرد. فرصت هاي تجاري اين شيوه استوار بر بررسي تحليلي خصوصيات ابر شاهراه اطلاعات يا همان اينترنت است. اضافه كردن ساختار چند لايه به يك برنامه Affiliate شيوه جديد توزيع در تجارت اينترنتي را كاملا عملي ميكند.


نتيجه

تحول طبيعي تجارت اينترنتي منجر به ايجاد يك ساختار كارمزدي چند لايه شد تا به راه جديد توزيع كالا و خدمات كه اينترنت خلق كرده جان ببخشد. بر اساس قانون مور ( در مقاله هاي قبلي ذكر شد) كه ادامه رشد تجارت اينترنتي را تضمين ميكند، تاريخ و منطق به ما ميگويد كه برنامه هاي Affiliate به عنوان كانال توزيعي تجارت اينترنتي به راه خود ادامه خواهد داد.



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد