آموزش رايگان كسب درآمد از اينترنت - بازاريابي اينترنتي

۱۱ بازديد
اين فقط يك وب سايت نيست. محل تلاقي دنياي ساختمانهاي فيززيكي با ساختمانهاي كليكي است و وب سايت شما بر تصوير شركتتان مؤثر خواهد بود. از آنجايي كه حضور شما در دنياي آنلاين با استانداردهاي شخصي مورد بررسي قرار مي گيرد، بايد اطمينان حاصل كنيد كه سايتتان، خواسته هاي بازديدكنندگانش را تأمين مي كند. در واقع نه تنها بايد نيازهاي بازديدكننده را تأمين كند بلكه وي را تشويق به بازديد مجدد هم بنمايد.

بعد از همه اينها، اينكه يك نفر تنها يك بار سايت شما را ببيند و ديگر هرگز بازنگردد، چه سودي دارد؟ اگرچه وب سايتهاي مختلف از استراتژيهاي گوناگون استفاده مي كنند، يك هدف بنيادي اين است كه بازديدكننده را ترغيب به بوكمارك كردن سايت و بازديد دوباره و چندباره از سايت نمايند.
خب، چطور مي توانيد نيازهاي بازديدكنندگانتان را تأمين كرده و تعداد بازديدهاي يك بازديدكننده را افزايش دهيد؟ هيچ فرمول جادويي يا كد جاوا اسكريپت مخفي كه اين كار را انجام دهد، وجود ندارد. به هر حال، بناكردن پايه سايت خود بر پاسخهاي اين 5 سئوال قبل از ساختن آن، اين امكان را به شما خواهد داد كه حضور آنلاين خود را با اهداف بيزينستان هماهنگ كرده و بازديدكنندگان را به بازگشت چندباره به سايتتان ترغيب كنيد. 5 سئوالي كه بايد پاسخ داده شوند عبارتند از: 1) بازار هدف شما كيست؟ 2) اهداف سايتتان چيست؟ 3) انتظار يك بازديدكننده از سايت شما چيست؟ 4) مي خواهيد بازديدكننده با چه چيزي سايت را ترك كند؟ 5) يك بازديدكننده چرا بايد به سايت شما بازگردد؟


تعريف بازار (مخاطبين) هدف

وب به افراد امكان دسترسي و كنترل به اطلاعا مورد نظرشان را مي دهد. شناخت مخاطب يك گام بسيار مهم پيش از طراحي و توليد مطالب سايت است. با شناخت مخاطبين خود، خواهيد توانست به 5 سئوال پايه اي پاسخ دهيد در نتيجه پايه هاي سايتتان با دقت بيشتري استوار خواهد شد. در واقع با شناخت بهتر مخاطب سايت خود و اينكه مي خواهند از يك بازديد چه چيزي بدست بياورند، مي توانيد سايت خود را مرتبط تر بسازيد.

سايتهاي زيادي براي تأمين نيازهاي گروه وسيعي از مخاطبين طبقه بندي نشده طراحي شده اند. با نگاهي سريع به بسياري از سايتها، بسته استانداردي شامل شش صفحه را شاهد خواهيد بود: "who we are"، "what we do"، "our favorite links". به منظور تأمين نيازهاي به شدت متنوع افراد مختلف، طراحان وب يك سايت عمومي طراحي كرده اند كه هيچ ارزش حقيقي براي بازديدكننده يا شركت توليد نمي كند. بازديدكننده اطلاعات مرتبط را نمي يابد و نتيجه ميگيرد كه سايت مناسب نيازهاي وي نيست. هيچ بوكماركي صورت نميگيرد و بازديدكننده هرگز باز نخواهد گشت. شركت (صاحب سايت) يك سري فعاليتها كه با تعداد بازديد از صفحات و تعداد درخواستها از سرور اندازه گيري مي شوند بدست مي آورد اما هرگز هيچ وفاداري به سايت براي بازديدكننده ايجاد نمي كند بنابراين تقريباً تمام بازديدكنندگان، بازديد اول و آخر خود را انجام مي دهند!

بازار (مخاطب) هدف شما كيست؟

تعريف بازار (مخاطبين) هدف و نيازهاي آنان، گام اول مهم در ساختن سايت و عنصري حياتي در افزايش وفاداري به سايت است. كساني كه از سايت شما استفاده مي كنند، كه هستند؟ مهندسيني كه نياز به اطلاعات فني دارند يا دانشجوياني كه به دنبال اطلاعاتي براي مقاله ترمشان ميگردند؟ دوست دارند اطلاعاتي را كه در اينترنت جمع آوري مي كنند، چگونه دريافت كرده و به كار ببرند؟ آيا اثر بصري در انتقال بهتر پيام شما مهمتر است؟ سايت شما چگونه مي تواند به تأمين نيازهاي مخاطبين كمك كند؟ مي توانيد ببينيد كه شناخت مخاطبين هدف شما خيلي فراتر از اطلاعات دموگرافيك مثل سن، جنسيت، سطح تحصيلات و درآمد است. شناخت مخاطب، تنها راه توليد مطالب مرتبط به گونه اي كه مخاطب دوست دارد دريافت كند، است. مخاطبين (بازار) هدف خود را تعريف كرده و آنها را بهتر از رقباي خود بشناسيد. بعد از همه، تنها مزيت رقابتي قابل تحمل، فهم و درك شما از مخاطبين است كه رقباي شما فاقد آن هستند.

اهداف وب سايت شما چيست؟

آيا دليل نياز به داشتن وب سايت، براي شما كاملاً واضح است؟ براي بسياري شركتها، داشتن سايت يك استراتژي روشن نيست مگر بودن در ميدان رقابت. "بزرگترين رقيب ما سايت دارد و ما دوست نداريم اينگونه به نظر آييم كه نمي توانيم كاري كه آنها انجام مي دهند را انجام دهيم." اگر اين دليل شما براي شروع ابتكاري در تجارت الكترونيك است، به جاي پيشروي بدون هدف بايد گامي به عقب برداشته و ببينيد كه يك وب سايت مي تواند چه چيز باارزش واقعي را به مشتريان ارائه نمايد.

حضور در دنياي آنلاين دلايل بسياري دارد كه مكمل و افزايش دهنده حضور آفلاين شماست. براي بسياري شركتها، دليل اوليه براي داشتن وب سايت اين است كه بقيه يكي دارند! با وجود اينكه اين طرز فكر تا حدودي نزديك بينانه و درونگرانه است، چون بقيه دارند مي تواند به اين معني باشد كه شركت شما بدون حضور در سطح وب، در آينده عقب خواهد ماند.

يكي از اصلي ترين دلايل براي شروع حضور آنلاين، اين است كه يك وب سايت به عنوان يك يا چند ابزار ارتباطي با مخاطبين داخلي و خارجي شما عمل مي كند آن به راحتي و با صرفه اقتصادي بالا. صرفه اقتصادي به اين معني كه اينترنت به بيزينسهاي كوچك و با سرمايه محدود اين فرصت را مي دهد كه خيلي بزرگتر از آنچه هستند به نظر آيند - با باز كردن درهايي به سوي بازاري بسيار وسيع. بيزينسهاي كوچك ديگر به منطقه اي كه در آن قرار دارند و تواناييشان در دسترسي شخصي به مشتريان، محدود نيستند. امروزه، با حضور در دنياي آنلاين كه ارتباطات هدفمند به همراه مي آورد، مي توانيد با مشترياني در تماس باشيد كه در صورت استفاده از روشهاي سنتي بازاريابي، غيرقابل دسترس هستند.

دلايل بسياري براي حضور شركت شما در فضاي آنلاين وجود دارد. هرچند كه تنها مواردي حائز اهميت هستند كه بر مشتري تمركز دارند. اين كانال ارتباطي اضافي، در زمان بازديد كننده صرفه جويي كرده و به او اجازه مي دهد تا به اطلاعاتي دست يابد كه به آنها علاقه دارد. همچنين اين امكان را به شركت شما مي دهد كه اطلاعات بازديدكنندگان سايت خود را براي ساختن نمايه مشتريان جمع آوري كرده و به مشتريان خود خدمات بهتري بدهيد.

بازديدكننده چه انتظاري از سايت شما دارد؟

اگر تاكنون بازار هدف خود را شناختيد، درك خواسته هاي بازديدكنندگانتان دومين نكته حائز اهميت است. داشتن چشم انداز مشتري براي يافت انتظارات و خواسته هاي بازديد كنندگان از سايت، يك امر ضروري است. بسياري از كاربران اينترنت احتمالاً به دنبال سادگي كاربرد در كنار اطلاعات مرتبط كه زندگي را آسان مي كند، خواهند بود. اين خواسته ها همراه سريع باز شدن سايتتان در جريان اند. كاربران معمولي اينترنت عموماً بيش از 8 ثانيه براي باز شدن يك صفحه صبر نمي كنند و يا به صفحه اي ديگر رفته يا انتقال اطلاعات را متوقف مي نمايند.

بعلاوه بر اين، بسته به بيزينس و نوع مخاطبينتان، برخي از كاربران شايد به دنبال سرگرم شدن باشند و در صورتي كه سرگرمي مورد نظر خود را نيابند، مي توانند از سايت دلزده شده و ديگر بازنگردند. سايرين به دنبال اطلاعات سفارش، خدمات پيش از فروش و اطلاعات شركت خواهند بود. انتظارات افراد مختلف متفاوت خواهد بود، اما اگر مخاطبين هدف خود را به كوچكترين بخشهاي مشابه ممكن تقسيم بندي كرده باشيد (هر بخش به عنوان بخشي از بازار خواهد بود)، خواهيد توانست انتظارات بازديدكنندگانتان را در مورد طراحي و محتواي سايت، تأمين نماييد.

مي خواهيد بازديدكننده سايت را با چه چيزي ترك كند؟

وقتي كه كاملاً فهميديد بازديد كننده سايت چه انتظاري از آن دارد، مي بايست تعيين كنيد كه مي خواهيد بازديد كننده پس از بازديد سايت، آن را با چه چيزي ترك كند. آيا به دنبال كاهش زمان مصرفي چرخه خريد هستيد و مي خواهيد از پاسخ داده شدن سئوالات مشتريان درباره كارايي و مشخصات محصول مطمئن شويد؟ يا به دنبال شهره كردن برند خود هستيد و به دنبال راههايي براي افزايش نفوذ آفلاين برند خود  از طريق دنياي آنلاين هستيد؟ بسته به اهدفتان، نياز به بكارگيري استراتژيهاي متفاوت براي اهداف گوناگون داريد.

از خودتان درباره چيزي كه مي خواهيد بازديد كننده سايت را با آن ترك كند، سئوال كنيد سپس ببينيد كه تأمين آن خواسته ها با تمركز بر محتواي سايت ممكن است يا طراحي و ظاهر آن؟ به احتمال قوي نياز به محتواي با ارزش به منظور تأمين نياز مشتري در كنار طراحي خوب سايت كه امكان يافتن اطلاعات يا طي كردن سريع و آسان پروسه سفارش را به مشتري مي دهد، خواهيد داشت.

چرا كسي بايد به سايت شما بازگردد؟

آيا دليل خوبي براي بوكمارك كردن سايت شما و بازگشت به آن وجود دارد؟ اگر نه، چه چيزي بايد در سايت شما بهبود يابد تا بازديدهاي مجدد را تشويق نمايد؟ با وجود اينكه اين آخرين سئوال در اين مقاله است، باز هم در هدف گرفتن مخاطب حقيقي از ارزش يكساني برخوردار است. دلايل حضور آنلاين شركت شما هرچه كه باشد، عدم موفقيت در جذب بازديد كننده به سايتتان و ترغيب آنها به بازگشت، تلاشهاي شما در سايت را بي نتيجه مي كند.

با پرسيدن سئوال "چرا كسي بايد به سايتم بازگردد؟" از خود، فشاري براي بررسي طرح ابتكاري سايت و توجيه سرمايه گذاري در آن، بر خويش تحميل مي كنيد. تحصيل وفاداري توسط مشتريان در فعاليتهاي آنلاين، خود را در درآمدها و سودهاي آنلاين شما نشان خواهد داد. فراهم كردن اطلاعات مرتبط، كمك به مشتري براي راحت تر انجام دادن كارش و طراحي سايتي قانع كننده، تكنيكهاي پايه اي در ترغيب بازديد كننده به بازگشت به سايتتان به شمار مي روند. تعيين آنچه كه براي مخاطب هدف شما ارزش به شمار مي رود، اساس فعاليتهاي مبتني بر وب شما خواهد بود.

نتيجه

كتب، مجلات و خبرنامه هاي بسيار مفيدي درباره موضوع اين مقاله وجود دارد اما براي كساني كه ميخواهند حضور آنلاين خود را شروع كنند، اين سئوالات و پاسخ به آنها، راهنمايي عالي در ساختن مناسب سايتشان خواهد بود. و البته از آنجايي كه دنياي آنلاين، تؤامان در حال تغيير است، خواهيد توانست اين 5 اصل را به سايتي كه قبلاً طراحي نموده ايد نيز تزريق نماييد تا حضور آنلاين موفق خود را بيمه كنيد. كليد موفقيت، انجام كارهاي لازم پيش از طراحي سايت مي باشد كه متضمن موفقيت سايت در آينده خواهد بود.



منبع: The Internet Digest

مترجم: بهروز مهندس زاده




تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد